4 - 5 ani – stadiul preșcolarității
Este o perioadă a imaginației bogate și a inventării de povești. Copilul se bucură de dezvoltarea limbajului și se folosește de el pentru a capta atenția celor din jur. Acesta trăiește din nou o perioada încarcată emoțional, trecând adesea , rapid, de la o stare la alta. Poate deveni agresiv verbal, plânge des, râde zgomotos, se laudă etc. Începe să fie interesat de adoptarea comportamentelor specifice sexului de care aparține: fetițele se identifică cu mamele și încearcă să le imite cât mai mult și, în același fel procedează și băieții cu tații lor. Acest fapt duce și la separarea lor în joc: băieții se vor juca mai des între ei și fetele împreună cu alte fete.
Tipul fundamental de activitate: jocul, în special cel care duce la întărirea rolurilor de gen (fetele preferă jocurile de-a prințesele, băieții preferă jocurile cu lupte).
Tipul de relații și de comunicare: se diminuează dependența față de adulți. Leagă prietenii strânse dar nu foarte stabile. Apar adesea conflicte în relațiile formate. Preferă prezența altor copii în jocul său care devine, în special, joc social. Este vorbăreț si are un vocabular destul de bogat de care se folosește pentru a inventa povești. Caută să înțeleagă sensurile cuvintelor și expresiilor.
Inteligența cognitivă:
- își poate orienta atenția, în mod voluntar, pentru aproximativ 10 minute;
- raționamentele lui se bazează pe prima lui impresie, nefiind încă capabil să înțeleagă pe deplin legătura dintre cauză și efect;
- dă dovadă de capacități imaginative deosebite.
Inteligența multiplă:
- este conștient de ceea ce spun sau pot crede oamenii despre el și se jenează atunci când se râde de el;
- se bucură de confirmările celor din jur;
- imită adulții și se străduiește să fie autoritar sau grijuliu atunci cand i se pare că o cere contextul.
Poți veni în întâmpinarea nevoilor lui dacă:
- îi confirmi identitea de gen;
- îi oferi cadrul potrivit în care el să își poată asuma mici responsabilități;
- organizezi activități prin care copilul să se familiarizeze cu varietatea caracteristicilor unei persoane;
- îl ajuți să anticipeze anumite consecințe ale comportamentului;
- îi oferi îndrumare către găsirea de răspunsuri în rezolvarea conflictelor.